søndag 12. september 2010

Pasta med scampi og hvitvin- og ostesaus

Vil vil ha en enkel vri på pastaretten? Denne retten er både enkel, men ikke minst veldig smakfull. Oppskriften har jeg funnet på allrecipe, da jeg søkte på pecorino-ost, som ble kjøpt inn fra Italia i sommer.


Til en romantisk middag for to trenger du:

  • 225 g pasta
  • 30 ml olivenolje
  • 30 g smør
  • 3 hvitløksfedd
  • 200 g scampi (reker går og bra)
  • 90 ml hvitvin
  • 60 ml saft fra en sitron
  • en klype paprikapulver
  • en neve hakket fersk basilikum
  • salt
  • 75 g cherrytomater, halverte
  • 7 g raspet Pecorino Romano ost (annen parmesanost funker og)
  • litt hakket persille til pynt

Kok opp pasta al dente. Bruk gjerne en litt morsom type pasta! Når pastaen er ferdigkokt lar du den renne godt fra seg. Ha alt i en stor bolle.

Varme oljen og smøret i en stekepanne på medium varme til smøret er smeltet. Ha i hvitløken og rør rundt i 2-3 minutter.


Ha i skrelte scampi (husk å fjerne tarmstrengen på forhånd!). Stek i 4-5 minutter mens du rører. Rør inn vin, sitronsaft, paprikapulver, basilikum og salt og la det koke et par minutter til.


Ha i halve cherrytomater og la koke i ett minutt til. Ta det hele av varmen og hell alt over i bollen med pastaen. Spre på med revet ost og persille, og rørt det hele god sammen, før du serverer.

3 kommentarer:

swimzy sa...

Åhh dette hørtes skikkelig godt ut:) måå absolutt prøves ut i helga som en romantisk middag for meg og forloveden min :)
Ha en suuper uke:)

Ole M sa...

Prøvde meg men lett å gå på en smell med for mye pasta men for all del den var god!

Morten sa...

NAM!!

Tenker eg kjem til å prøve meg på denne snart!

ELSKAR Scampi! :)