fredag 18. juni 2010

Marokkansk lammegryte


Det beste med iPhone er å ha tusenvis av oppskrifter i lommen. Det er mange kokebok-applikasjoner å laste ned, og foruten geniale, Epicurious (på engelsk) er Matprat den beste av de norske.
Det er der denne oppskriften kommer fra i dag. Enkelt og greit.





Du trenger til 4 personer:
400 g benfritt lammekjøtt, skåret i terninger (jeg brukte lammelår i skiver)
2 ss hvetemel
kvernet salt & pepper
2 båter hvitløk
2 ss olje
1,5 dl appelsinjuice
1 stk kjøttbuljongterning + 3 dl vann
50 g tørket aprikos skåret i biter
1 ts malt koriander
1 ts malt spisscumin (krydderne kvernet jeg hele i morter)
2 ts maizena rørt ut i 1 ss vann
3 ss grovhakkede mandler
frisk koriander til pynt.


Skjær kjøttet i terninger, og brun det i olje i ca 5-10 minutter. Ha i hakket hvitløk når det er et par minutter igjen.




Tilsett aprikos, appelsinjuice, buljongvann og krydderet og la det trekke i ca 10 minutter.



Rør inn maizenablandingen og mandler og la det stå et par minutter.

Server med ris og pynt med hakket, fersk koriander.


Den observante seer ser at jeg har juksa litt,
og brukt bladpersille i stedet for koriander...

4 kommentarer:

Lemonia sa...

Nam, jeg elsker marokkansk mat. :-)

swimzy sa...

Åh, dette hørtes nam ut, dette skal prøves ut:)

Elin H. sa...

Mmmm....det hørtes utrolig fristende ut! :o) Hyggelig å tilfeldig surfe innom bloggen din forresten. Mye godt her.

solrun sa...

fin blogg og morsomme bilder! Jeg er ny i matbloggens verden:)