mandag 2. november 2009

Sushi - makiruller med scampi og avokado

Sushi er noe jeg har hatt lyst til å lære å lage lenge. De jeg liker best er maki - det vil si sushiruller - med frityrstekt scampi, agurk og avokado. Unnskyldninger som "jeg liker ikke rå fisk" holder altså ikke, sushi er mye mer enn det!

Sushi, mmmmm...
Men dere er så søte at dere skal få slippe å bli spist

Til fire personer brukte jeg:

8 flak nori-tang
500 g sushi-ris
ca. 2-3 ss sushi-eddik
500 g rå scampi
2 avokadoer
1 stor agurk
sesamfrø
potetmel
olje til fritering
wasabi
vann
soyasaus


Slik gjør du:
Først av alt må du beregne god tid.
  • Kok sushiris og la dette avkjøle seg før bruk, og bland i 2-3 ss med sushi-eddik. Denne er søtere enn vanlig eddik.
  • Scampiene skal skrelles og dyppes i potetmel og ristes av før de frityrstekes i f.eks soyaolje eller rapsolje. Pass på å få potetmel i alle kriker og kroker av scampiene!
  • Agurk og avokado skal skjæres i pene, jevnt tykke strimler.
  • Sesamfrø skal ristet på tørr panne.

Skrell scampiene, og dypp dem i potetmel.
Pass på at alle kriker og kroker er dekket!
Frityrstek scampiene i olje som tåler sterk varme.
Jeg bruker rapsolje.
Scampiene må kjøle seg ned før bruk,
og renne av seg på kjøkkenpapir
Skjær agurk i laaange 5 mm tykke strimler.
Ta vekk kjernen først. Avokadoen skjæres i også på langs
i 5 mm tykke skiver.

Ristede sesamfrø smaker himmelsk i disse maki-rullene!

Let the rulling begin!
  • Har du en sushimatte er det enklest: Legg et nori-flak oppå, smør ut et lag med ris, strø på ristede sesamfrø og legg på scampi, agurk og avokado på langs midt på.
  • Ta litt vann på øverste del av nori-flaket, slik at det limer seg sammen når makien er ferdigrullet.
  • Rull forsikrig sammen og press sammen underveis.
  • Når rullen er ferdig kan de skjæres opp i 8-10 biter, det kommer an på hvor tykke du vil ha de.

Dette trenger du for å lage verdens beste maki-ruller


Legg på ris, agurkstrimler, avokadoskiver,
scampi og sesamfrø på sushibladet slik

Med litt øving går dette lett som en lek!

Rullen skjæres opp i 8-10 biter


Bon apetitt!
Makibitene dyppes i soyasaus blandet med bitelitt wasabi. Jeg brukte wasabipulver utblandet med vann. Det finnes også wasabi på tube, men det er ikke det samme...

10 kommentarer:

swimzy sa...

ser veldig godt ut:) Har aldri prøvd sushi før

Christiane MB sa...

Maki med fritert scampi er også min favorittsushi! I tillegg til agurk, avokado og ris inni rullen smører jeg på min spesialsaus som ikke er autentisk for Japan, heller California, men som likevel smaker kjempegodt...hold deg fast, den er en blanding av...majones, hakket vårløk og Srirachasaus (hot, chili-hvitløksaus) ! Du burde prøve den! Litt fet, ganske spicy sting fra "sausen" går kjempefint sammen med scampiene.

Monkis sa...

Hei, takk for tipset! Er ikke så veldig glad i majones, men chili-hvitløksausen høres god ut!

Anonym sa...

Tusen takk for apemathjemmesiden.Jeg bruker den når jeg trenger gode forklaringe og dessuten dukker siden opp av og til når jeg googler på mat og jeg synes bilder med den søte apen er supert for da får man det trinn for trinn. Det med sushien er det beste fram til nå. Jeg fikk noen aha-opplevelser på timg jeg har gjort feil før. Fortsett ¨å legge ut flere oppskrifter med biler monkey. Lettfattelig med foto så jeg kan unngå de verste feilene passer med perfekt.

SMATT sa...

Jeg elsker maki og dette så helt nydelig ut! Jeg har ikke laget dette selv enda, men nå er jeg inspirert! Hva mener du med at wasabi på tube ikke blir det samme, er pulver bedre?
:-D Klem Therese

Monkis sa...

Hei! Ja, jeg synes i alle fall wasabipulver som du blander med litt vann smaker best. Lykke til!

Anonym sa...

Takker så mye for hjelpen! Har lenge hatt lyst å lage favoritt sushiene hjemme :)

Anonym sa...

Hei
Har hatt denne linken liggende lenge(fant den i vinter)og i dag har jeg laget maki for første gang. Kjempesuksess!!Selv femåringen har spist masse(mest maki med agurk, men han prøve lit annet også :))Tok litt tid, men var absolutt verdt det. I morgen skal makronene testes. Kjempefine oppskrifter !!

Guro sa...

Hvor kjøper du wasabi-pulveret?
Glad for svar så fort som mulig :)

Monkis sa...

Velutstyrte innvandrerbutikker har wasabipulver