torsdag 2. oktober 2008

Monkis spiser ute!

I dag er det torsdag, raspeballens nasjonaldag. Eller komle, kompe, potetballer; raspeballer har mange navn. Jeg har til og med hørt at noen kaller det apeballer. Så frekt!


Et bra sted for raspeballer i Bergen er Holbergstuen på Galleriet. Her får du to baller, masse kålrabistappe, salt lammekjøtt, pølse og masse deilig bacon (namnamnam), og det er alltid masse igjen på tallerkenen etter at magen min har sagt takk for maten.

De andre på restauranten kikket litt rart på meg da jeg frekk og freidig satte meg på bordet og gaflet i meg, så jeg måtte egentlig raskt ned i den svarte vesken igjen. Men hva skulle jeg gjort? jeg rekker ikke helt opp hvis jeg sitter på stol?

Selv om jeg spiste ute, så er det ikke noe i veien for å lage raspeballer på egenhånd, men det tar litt tid. Her er en oppskrift til fire personer, fra matprat.no.
Ingredienser
ca. 750 g rå potet
ca. 300 g kokt potet
ca. 3 dl byggmel
2 ss hvetemel
1 ts salt
1 l kjøttkraft /buljong eller lettsaltet vann
Slik gjør du:
1. Skrell og riv de rå potetene på råkostjern eller i en foodprocessor. Riv eller mos de kokte potetene og bland sammen med rå poteter, mel og salt.

2. Kok opp kraft fra salt kjøtt, buljon eller lettsaltet vann.

3. Lag raspeballer med en skje og ha i den kokende kraften. Kok en prøve for å se om deigen er fast nok. Dypp skjeen i kaldt vann mellom hver raspeball, og prøv å få dem så glatte som mulig. Kraften må koke når du legger raspeballene i.

4. Når alle raspeballene er lagt i skal de småkoke i ca. 30-40 minutter. Del en raspeball for å se om den er ferdig. Den skal ha jevn konsistens og farge helt igjennom.

Ingen kommentarer: